Trápi vás žalúdok a zlé trávenie? Čas na zmenu !

Jedno francúzske príslovie hovorí, že žalúdok je naše druhé ja, ktoré len potvrdzuje, že výživa a trávenie sú najdôležitejšou súčasťou správneho fungovania organizmu. Síce je pravda, že žijeme hekticky a workholizmus sa ním stále viac dostáva pod kožu, to však nie je dôvod, aby sme sa nemohli zdravo a pravidelne stravovať. V opačnom prípade práve naša tráviaca sústava začne protestovať, s čím súvisia i zdravotné problémy v podobe malátnosti, únavy, bolestí hlavy a žalúdka.

Pri dlhodobejšom zanedbávaní zdravej výživy, spojenom so stresom a nedostatku pohybu, sa môžu objaviť aj rôzne vážne ochorenia, ako cukrovka, infarkt a rakovina. Aby teda mohol náš organizmus dobre fungovať, potrebuje si občas odpočinúť pomocou očistných kúr a látok podporujúcich trávenie.

Stres v žalúdku

Stres sa dnes skloňuje vo všetkých pádoch a dávame mu za vinu najrôznejšie ochorenia, počnúc chrípkou a rakovinou končiac. Vyšetrenie u lekára ich však nemusia potvrdiť a v podstate ide o psychosomatické problémy. Napokon aj lekári sa zhodujú v tom, že až 70% ochorení má na svedomí psychika, napr. trápenie, nespokojnosť či strach dokážu náš organizmus zaťažiť natoľko, že si s nimi nevie poradiť inak ako fyzickými ťažkosťami.

Bolesti žalúdka sa spočiatku objavujú len občas, potom čím ďalej, tým častejšie, takže nevieme, čo sa s nami deje. V tráviacom trakte sa radi usadí úzkosť a strach, v oblasti žalúdka sa nám všetko zovrie, nemôžeme zjesť ani sústo jedla, niekedy ním je na vracanie alebo zápasím s hnačkou z „ničoho“. U citlivejších ľudí sa môže rozvinúť tzv. žalúdočná neuróza, pri ktorej ide o funkčnú poruchu.

Samotný žalúdok je v poriadku, prípadné vyšetrenia nič nepotvrdia, ale ťažkosti pretrvávajú. Ak nepomôže zmena jedálneho lístka, treba nevyhnutne zmeniť celý životný štýl, pretože sa inak môžeme dopracovať k žalúdočným vredom. Vznikajú totiž nielen pôsobením Helikobakteru pyroli, ktorý vyvoláva zápal žalúdočnej sliznice, ale za vznik zápalu môže tiež stres, nervozita, konzumácia prehnane korenených jedál, fajčenie a pitie alkoholu.

K prevencii chorôb zo stresu patrí aj zdravý pohyb, pobyt v prírode, tzv. poriadok v hlave – zmena myslenia a rebríčka hodnôt, spoločnosť rodiny a priateľov, pestovanie koníčkov a životospráva s dostatkom vitamínov a minerálov.